lørdag den 30. juni 2012

Hyggelig lørdag

 I dag har vi haft besøg af Bastian's farmor og farfar.
Det er blandt andet blevet til en tur ud for at plukke en masse lækre jordbær, som er blevet lavet til marmelade, poser til fryseren til jordbærgrød og sidst men ikke mindst, friske jordbær med fløde og sukker. 


 Lågene er blevet skjult med klassiske køkkentern. Den røde er fra en kjole, som vi engang lavede hos Minymo, som jeg har haft liggende lige siden, og som bare har ventet på den rette anledning til at blive brugt. Jeg har blandt andet også brugt den til at lave den fineste sommerhat forrige år. Den havde også det yndigste blomsterbroderi, som passer perfekt til søde piger og sommer, se her.
Den blå køkkentern har jeg netop købt hos den lokale stofmand, på tilbud til 30kr meteren. Ville egentlig lave fine små shorts til Bastian, med neonkontrasttråd af det, men det er jo også helt perfekt til dette formål. Tror jeg skal ned og have købt noget mere - det er næsten for billigt til at lade være!

Bastian og jeg fik i formiddags inden gæsterne ankom, bagt nogle rugboller til madpakken. De er super nemme og laver og smager rigtig god!
I får lige opskriften:

RUGBOLLER:

7,5dl vand
50 g gær
1 dl sirup (½ dl kan også sagtens gå eller man kan evt bruge honning i stedet for)
600 g hvedemel
250 g rugmel
250 g rugkerner
ca. 1-1½ spsk salt
Kulør (i rå mængder;))
Evt: revne gulerødder, solsikkefrø, hørfrø mm

Vand og gær blandet, derfor kommes alle de andre ingredienser i.

Hæver 1 time under et viskestykke og bages ved 175 grader i 20 min.

Dejen er meget klæg, men kan nemt kommes på en bageplade efter hævning, med hjælp fra hænder vædet i rigeligt med vand.

God fornøjelse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar